Verzoek om noodfonds chartervaart

Geplaatst op 17-04-2020  -  Categorie: Corona noodfonds

De BBZ heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat gevraagd om een noodfonds voor de chartervaart. De hele vloot ligt stil en heeft al aanzienlijke omzetschade geleden. De verwachting is dat de regels voor het houden van afstand voorlopig gehandhaafd blijven, ook als veel andere beperkingen op de bewegingsvrijheid stukje bij beetje worden weggenomen. Die regels, die 1,5 meter samenleving, zal slechts voor enkele schepen nog iets kunnen opleveren, maar voor het leeuwendeel zal de schade verder oplopen. De huidige ondersteuningsmaatregelen van de overheid zijn voortvarend tot stand gekomen en bieden een eerste verlichting, maar met de opgelegde restricties zal het niet genoeg zijn.

Uit de brief van Sicko Heldoorn aan de minister:

1. Een noodfonds is noodzakelijk omdat de sector de schade niet alleen kan dragen.
Een noodfonds is nodig om snel hulp te bieden en faillissementen af te wenden. De vaste lasten van ondernemers lopen door, de claims van reizigers van geannuleerde reizen ook en er is geen zicht op nieuwe inkomsten. Alleen met een fonds kunnen ondernemers overleven, zich voorbereiden op het nieuwe jaar en kunnen schepen behouden blijven voor de toekomst. De werking van het fonds willen wij graag met u afstemmen.

2. De bestaande generieke maatregelen moeten doorlopen zo lang social distancing een vereiste is en de chartervaart niet of nauwelijks kan varen.

3. De bestaande maatregelen moeten beter bereikbaar worden voor kleine ondernemers en seizoensgebonden ondernemingen. We doelen dan op de TOGS regeling voor de zeevaart en aanpassing van de NOW regeling.

In de brief wordt toegelicht dat de kredietverlening van banken voor veel ondernemers niet werkt. Banken vinden vaak dat bedrijven ‘niet kredietwaardig’ zijn. Het ministerie zegt beperkt invloed uit te kunnen oefenen op banken die een eigen beoordelingsvrijheid hebben. De gebrekkige toegang tot krediet maakt een noodfonds noodzakelijk.