Het aangekondigde Aanvullende Onderzoek voor de binnenvaart zeilschepen heeft voor veel schepen grote consequenties. Al was het maar dat na een lang seizoen werken de winterperiode, of wat daar nog van over is, voor een groot deel op zal gaan aan dat onderzoek en de voorbereidingen er van en niet in de welverdiende rust.
De BBZ staat achter het Aanvullend Onderzoek. Na het Onderzoek moet de overheid weer kunnen zeggen dat de certificaten en de schepen op orde zijn. Het zal ook voor de buitenwereld een belangrijk signaal zijn. Tegelijkertijd realiseren we ons ook dat er veel van een ieder gevraagd wordt.
Het Aanvullend Onderzoek en andere acties komen uit de koker van de Taskforce en gebeuren onder gezag van de Minister. In de Taskforce zitten overheden, de drie Keurende instanties, de Raad van Accreditatie en de BBZ. Daar wordt besproken hoe de aanbevelingen van de OVV omgezet moeten worden in acties. In de gesprekken over die acties en maatregelen komen wij op voor de belangen van de vloot. Een belangrijk punt dat de BBZ bepleit heeft, is dat er een benadering wordt gekozen die eigenaren in staat stelt om aan de slag te gaan met de opvolging van punten die (eventueel) uit het Aanvullend Onderzoek komen, zonder dat er consessies worden gedaan aan de veiligheidsmissie. Ook heben wij ingebracht dat Dyneema (of HMPE's) op verantwoorde wijze gebruikt zouden moeten kunnen worden en dat deze materialen niet te vergelijken zijn met de oude polyethylenen die volgens ESTRIN verboden zijn.
De BBZ staat ook achter het Tuigboek waarin elementen van ESTRIN (het oude Gele Boekje) en de Branchenorm Rondhouten worden gecombineerd. Het Tuigboek is ontwikkeld door Marijke de Jong van Cadhead in opdracht van de BBZ. De versie die ILT heeft meegestuurd, of stuurt, is een eenvoudige vorm waar je zelf ook veel aan kunt veranderen. De ingewikkelde versie die later volgt kent ook veel (sterkte-) berekeningen en automatiseringen.
We werken aan een video-instructie zodat schippers met het Tuigboek aan de slag kunnen gaan en zullen in de komende maanden verschillende online sessies organiseren om te ondersteunen of tips and tricks te delen. In verschillende havens zijn goede initiatieven ontstaan om daar ook mee aan de slag te gaan.
Tot slot moet gezegd worden dat een groep schippers de BBZ actief helpt en heel veel werk verzet, bijvoorbeeld met het ontwikkelen van het Tuigboek, maar ook om informatie te leveren die aan de onderhandelingstafels ingebracht kan worden.