Geplaatst op 27-03-2020
- Categorie: corona annuleringen
Maar de klant mag het weigeren
Onderhandeling door de reisbranche heeft opgeleverd dat ondernemers aanbetalingen om kunnen zetten in vouchers. De overheid vraagt de consumenten om met de acceptatie van de vouchers mee te werken. Tegelijkertijd erkent ACM dat de klant niet verplicht is om de voucher aan te nemen.
Kijk voor meer informatie op de website van ACM en naar de aanvullende informatie van de garantiefondsen. VZR werkt mee aan de voucher-regeling en heeft er aanvullende richtlijn voor opgesteld:
- De waarde van de voucher (maximaal gelijk aan de reeds betaalde reissom), de naam van de hoofdboeker, de uitgiftedatum en de geldigheidsduur worden vermeld op de voucher;
- De voucher is uitgegeven voor een annulering in verband met het niet kunnen uitvoeren van de reis ten gevolge van het Coronavirus;
- De waarde van de voucher kan nooit meer zijn dan de (aan)betaling die door de klant gedaan is;
- De voucher heeft een geldigheidsduur van maximaal één jaar vanaf uitgifte. Dit betekent dat de vervangende reis binnen één jaar na uitgifte geboekt dient te zijn. De uitvoering van de reis kan later zijn;
- De deelnemer moet op het moment van boeken van de oorspronkelijke reis al aangesloten zijn geweest bij VZR Garant. Als dit niet het geval was, kan voor de boeking helaas geen voucher met dekking van VZR Garant uitgegeven worden. Er was namelijk op de oorspronkelijke boeking ook geen dekking van VZR Garant van toepassing aangezien de boekdatum van de boeking altijd leidend is. Mocht je voor zo'n boeking toch een voucher willen uitgeven, dan mogen daar geen VZR Garant uitingen op vermeld worden;
- De deelnemer houdt een overzicht bij van de uitgegeven vouchers, inclusief de waarde van de voucher en de naam van de hoofdboeker.
Dit geldt voor vouchers uitgegeven tussen 16 maart 2020 en 1 juni 2020.