PERSBERICHT - Bezoek commissaris van de Koning aan Muiden

Geplaatst op 19-05-2020  -  Categorie: Corona algemeen

Commissaris van de Koning van Noord-Holland, Arthur van Dijk, brengt woensdag 20 mei een bezoek aan de zeilvloot in Muiden. Het bezoek maakt onderdeel uit van een rondgang langs instellingen en bedrijven die door de coronacrisis getroffen zijn.

De chartervaart, waaronder zeegaande zeilschepen, de bruine vloot en de kleine motorpassagiersvaart, is hard getroffen door de crisis. Alle schepen liggen stil en alle geboekte reizen moeten kosteloos geannuleerd worden.

Zonder hulp van de overheid gaan veel schippers het niet redden zegt de BBZ, de belangenvereniging, en als een schipper het niet redt, dan verdwijnt het schip ook.

De BBZ heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat gevraagd om een noodfonds op te richten. Met het geld kan een deel van de omzetschade opgevangen worden en kunnen de schepen onderhouden worden totdat er weer gevaren kan worden. Zo kunnen we voorkomen dat Nederland de unieke vloot verliest. De schepen zijn veelal onvervangbaar.

Het bezoek van de Commissaris van de Koning is een erkenning van de zorg van zo’n 400 ondernemers en schippers.