De BBZ was te gast bij het maritiem onderzoeksinstituut MARIN waar een simulatie werd gehouden met een 20 meter smallere Boontjes. Deze vaargeul tussen Kornwerd en Harlingen wordt sinds 1 januari tot op 3,30 m onder NAP gehouden i.p.v. -3,80 m. Doel van het project is om te testen welke invloed deze verminderde baggerdiepte op de natuurlijke vorm van de geul heeft.
Daarnaast wordt onderzocht of het veilig is als de geul 80 meter breed wordt i.p.v. de huidige 100 meter. Dat laatste wordt deze week getest in het MARIN. In een simulator wordt onderzocht of 135 meter schepen elkaar kunnen passeren terwijl er ook Bruine Vloot schepen en kottersin de geul varen. Allerlei situaties worden getest, zowel met geladen als ongeladen vrachtschepen, containerschepen (met 3 of 4 lagen containers) en passagiersschepen, bij verschillende stroomsnelheden en richtingen, steeds bij zw 6, de overheersende windrichting.
Het was fascinerend te zien, hoe de schepen soms virtueel in de problemen kwamen. Situaties waar ze vreselijk moesten bijsturen, of toch buiten de geul terecht kwamen. Deze scenario’s worden dan meerdere malen herhaald om te zien of het ook veilig kan. Aankomende tijd worden de bevindingen geanalyseerd en (waarschijnlijk) over 2 maanden de conclusies gedeeld.