Voor 1 april moeten alle zeilende binnenvaartschepen die een verplicht tuigkeur hebben een extra tussentijds onderzoek ondergaan. Dat heeft Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag 1 december aan de Tweede Kamer bericht. Het is de invulling van de aanbeveling van de OVV om de eisen aan te passen en gebruik te maken van de branchenorm voor inspectie en onderhoud van rondhouten. Eigenaren worden binnenkort nader geïnformeerd door ILT. ILT zal duidelijk maken aan welke eisen het schip precies wordt onderworpen en hoe het Tussentijds Onderzoek logistiek wordt opgezet.
De BBZ staat achter de acties van de minister. Het tussentijds onderzoek moet de ontstane onzekerheid over de waarde van certificaten wegnemen. Een meer uniforme benadering laat minder ruimte voor uiteenlopende interpretaties van de regels. Het Tuigboek, met een gedetailleerde beschrijving van de tuigage en de kritieke onderdelen, is voor sommige schepen niets nieuws, maar zal nu de standaard worden voor alle schepen. Aangevuld met informatie van de boord-inspecties door de bemanning en het uitgevoerde onderhoud geeft dit meer houvast bij periodieke inspecties door keurdende instanties en overheden.
Uit de brief van de minister:
Acties vóór 1 april 2024
Aanvullend onderzoek
Zoals de Onderzoeksraad in haar conclusie aangaf zijn er wel degelijk veilige schepen, maar is het mogelijk dat ook onveilige schepen rond kunnen blijven varen. Dat is een onwenselijke situatie. Voor wat betreft de fysieke controle van historische zeilschepen heb ik daarom besloten om alle gecertificeerde schepen in de historische zeilvloot vóór 1 april 2024 in een gezamenlijke inzet van de ILT en de keuringsinstanties te beoordelen in de vorm van een verplicht aanvullend onderzoek van mast en tuigage op basis van artikel 15 van de Binnenvaartwet. De dringende noodzaak van een dergelijk aanvullend onderzoek is, naast de bevindingen van de Onderzoeksraad, ook naar voren gekomen uit inspecties die de ILT aan boord van historische zeilschepen tussen eind september en medio oktober 2023 heeft uitgevoerd. Het betrof een inspectie op 21 schepen, waarbij op 13 schepen zaken niet op orde waren.
Indien uit het aanvullend onderzoek blijkt dat een schip niet voldoet aan de geactualiseerde voorschriften voor masten en tuigage, kan in het uiterste geval het binnenschipcertificaat worden ingetrokken. In dat geval mag het schip niet langer varen. Het streven is om alle historische zeilschepen voldoende gelegenheid te bieden om de aanvullende onderzoeken vóór 1 april 2024 te ondergaan.
Afkeurcriteria
Bij het hier bovengenoemde aanvullende onderzoek én alle voor 1 april 2024 te verlenen Bewijs van Tuigage (BvT) zal worden getoetst aan aangevulde en nader geconcretiseerde afkeurcriteria voor mast en tuigage. Daar waar de voorschriften in ES-TRIN met betrekking tot mast en tuigage slechts aanvangsnormen en/of algemene bewoordingen bevatten, is overeenstemming bereikt tussen de keuringsinstanties en de ILT over de interpretatie en afkeurnorm. De afkeurcriteria zijn o.a. gebaseerd op de branchenorm rondhouten die door het Platform Veiligheid Chartervaart (PVC) is ontwikkeld.
Verder is overeenstemming bereikt over de aanwezigheid van een Tuigboek aan boord. Het Tuigboek beschrijft de samenstelling van de tuigage met alle kritieke onderdelen en per onderdeel, voor zover relevant, de productgegevens, installatiedatum, inspectiefrequentie, inspectiebevindingen, gepland en uitgevoerd onderhoud. Een pilotkeuring moet informatie opleveren voor de precieze vorm en inhoud van het Tuigboek alsook de uitwerking van de overeengekomen afkeurcriteria. Het goedgekeurde Tuigboek zal vast onderdeel gaan uitmaken van alle toekomstige tuigage beoordelingen.
Daarnaast zal een aantal onderdelen van de huidige instructie worden aangescherpt en verduidelijkt. Gedacht moet worden aan een aantal definities, de eisen die gesteld worden aan het opnemen van bijzonderheden op het BvT en de wijze van registratie van het type keuring (staand/liggend). Deze afkeurcriteria zullen worden opgenomen in de instructie van de ILT aan de keuringsinstanties (een zogeheten ‘ItoRO).
Ook voor de lange termijn zijn veranderingen aangekondigd. Er zal gekeken worden naar de opleiding bijvoorbeeld en mogelijk ook aanpassingen van het ES-TRIN, het Europese technische normenkader voor de tuigages.
Voor vragen hierover kun je terecht bij Paul: luap.[antispam].@debbz.nl